Research-Based Learning  

» Project description
» Publications & research reports

Project description

Logo Research-Based Learning

The Institute of Business Education and Management Training is devoloping, implementing and evaluating innovative concepts to design university teaching at the Departmenet of Business Management at Leipzig University and its partner universities:

WiWiPäd: a comlex teaching and learning arrangement for research based learning in business management and business ducation studies (cooperation with the Institute of Business Education and Management Training in Dresden)

Joint RBL BCM: Joint Rsearch-Based Teaching and Learning in the fields of Business Management, Commerce Education and Management Training (cooperation with Stellenbosch University and Univerity of Capetown)

RBL <-> SL: Research-based learning and service learning in comparison (cooperation with the Institute of Business Education and Management Training in Graz)

Research-Based Learning: from the practice problem to the research desgin to the advancement of knowledge (cooperation with the Joachim Herz Stiftung).

Publications & research reports

  • Schlicht, J., Hommel, M., Fürstenau, B. & Klauser, F. (2017). WiWiPäd: Ein komplexes Lehr-Lern-Arrangement für forschendes Lernen in wirtschaftswissenschaftlichen und wirtschaftspädagogischen Studiengängen. HDS.Journal, Heft 1/2017, 42-48. [online available]
  • Schlicht, J. & Klauser, F. (2017). Marktplatz – eine Möglichkeit des forschenden Lernens für Lehrerinnen und Lehrer. PADUA – Fachzeitschrift für Pflegepädagogik, Patientenedukation- und bildung 12(2), 97-101. [online available]
  • Schlicht, J. & Slepcevic-Zach, P. (2016). Research-Based Learning und Service Learning als Varianten problembasierten Lernens. In Zeitschrift für Hochschulentwicklung, 11 (3), S. 85-105. [online available]
  • Schlicht, J. & Klauser, F. (2014). Improving higher education by linking research with teaching and learning processes. Part 2: HELTASA 2012 Special Section. In South African Journal of Higher Education, 28 (3), pp. 1017-1032.
  • Schlicht, J. (2013). Forschendes Lernen im Studium: Ein Ansatz zur Verknüpfung von Forschungs-, Lehr- und Lernprozessen. In U. Faßhauer, B. Fürstenau & E. Wuttke (Hrsg.), Jahrbuch der berufs- und wirtschaftspädagogischen Forschung 2013 (S. 165-176). Berlin, Toronto: Verlag Barbara Budrich Opladen.
  • Klauser, F. & Schlicht, J. (April 2013). Research-Based Learning: How ‘Real World’ Issues Matter to Academic Capability. In N. Tisani & M. Madiba (Eds.), Proceedings of the Higher Education Learning and Teaching Association of Southern Africa (HELTASA) 2012 Conference at Stellenbosch University, South Africa (pp. 62-68).
  • Schlicht, J. (2012). Forschend Lernen: Wissenschaftliche Erfahrungen sammeln und Fachkenntnisse beim Lösen von Praxisproblemen aneignen. In M. Mair, G. Brezowar, G. Olsowski & J. Zumbach (Hrsg.), Problem-Based Learning im Dialog. Anwendungsbeispiele und Forschungsergebnisse aus dem deutschsprachigen Raum (S. 186-198). Wien: facultas.

last update: 14.08.2018 

More information

More information about our research interests and current projects are provided by: 

Dr. Juliana Schlicht
email: schlicht@uni-leipzig.de

phone: +49 341 97- 31480
fax:     +49 341 97- 31489

Institute of Business Education and Management Training
Grimmaische Straße 12
04109 Leipzig